Sobota, 27 dubna, 2024
123jobs

Výměna stráží: Nejlepší auta na světě se budou vyrábět v Číně

Evropané a další západní země dominují automobilové dokonalosti již více než století. Ať už je to tiché zavírání dveří na Volkswagenu z Wolfsburgu, nebo krása Ferrari z Modeny, tyto značky jsou ikonické a pro výrobce velmi lukrativní. Ale neměli by usnout na vavřínech, v patách už mají konkurenci z Číny.
Už je tomu více než deset let, co Číňané překonali Ameriku a stali se nejplodnějšího výrobci automobilů na světě. Přestože v roce 2008 dosáhly tento milník, čínské auta byly stále většinou jen klonem levných západních vozidel. Čína už ale pravděpodobně vyrábí nejlepší auta na světě a je na dobré cestě ovládnout automobilovou výrobu. Jak se to stalo a bude západ schopen získat zpět své místo na trůnu?

Centrum excelence ve výrobě automobilů se přestěhovalo z Evropy na přelomu 19-tého a 20-tého století do USA i díky růstu Detroitu jako světové automobilové velmoci. V osmdesátých a devadesátých letech minulého století došlo k prudkému posílení Japonska a Jižní Koreje, přičemž Evropa v raných fázích také rostla, až se Volkswagen ocitl v souboj s Toyotou o prvenství co se týče objemu výroby.

Každý kontinent na přidal svou vlastní příchuť, od inovací v oblasti bezpečnosti v Evropě přes objemovou výrobu v USA až po zeštíhlení výroby v Japonsku. Byly to například výrobní systémy společnosti Toyota, které zachránily německé Porsche, když se v 90. letech muselo vypořádat se špatnými obchodními podmínkami.

Čína si během těchto různých období postupně vybudovala a zdokonalovala své možnosti automatické výroby. Původně začala licenčně vyrábět užitková vozidla sovětského typu v padesátých letech minulého století, což bylo ještě předtím, než její státní společnosti dosáhly podobné dohody ve společných podnicích se západními výrobci jako General Motors a Volkswagen v osmdesátých letech minulého století. Výsledkem byly vozy, které byly mnohem lépe navrženy a sofistikovanější, a brzy se čínské cesty začaly dusit západními klony.

Výměna stráží: Nejlepší auta na světě se budou vyrábět v Číně

Postupně to povýšilo Čínu na první místo ve světové produkci automobilů a ambice dále posouvaly. Cílem každého automobilového národa je vyrábět vozidla vynikající kvality za nejnižší možnou cenu a současně potěšit majitele inovativními funkcemi a dobrým designem.

Kvalita vozu je o spolehlivosti, ale také o tom, čemu se říká kvalita provedení. Například jednotnost laku, jak důkladně jsou zarovnány různé části karosérie, a dokonce, čímž se proslavil Volkswagen, zvuk, který vydávají dveře při zavírání. Japonské a korejské vozy dominovaly v spolehlivosti, zatímco v kvalitě provedení byly leadery pro sériově vyráběné vozy Němci. Britské značky, jako Rolls-Royce a Bentley se staly ikonami luxusního trhu (ironií je, že jsou obě ve vlastnictví Němců).

Čína nyní představuje hlavní hrozbu na obou frontách, protože měla výhodu, že její automobilový trh dospěl teprve nedávno. Dokáže těžit ze všech dostupných znalostí a technického vývoje, kterým sektor dosud prošel. Jiné národy by museli začít od základů, aby se dostali k těmto výhodám, což by bylo velmi náročné a nákladné. Čína má také dobrou pozici pro výrobu automobilů za přiměřenou cenu. V zemi se stále vyplácí relativně nízká mzdy a k dispozici jsou miliony kvalifikovaných pracovníků zainteresovaných do silné výrobní kultury národa. Kvalifikovaní pracovníci jsou životně důležití při snižování nákladů na automobilový průmysl, protože vyráběná vozidla často vyžadují menší úpravy nebo přestavby.

Výměna stráží: Nejlepší auta na světě se budou vyrábět v Číně

Čína má také vynikající logistické propojení s mnoha automobilkami v blízkosti Šanghaje, největšího námořního přístavu na světě. Například is gigaprojektom Tesla, což je jeden z největších závodů na světě, který dokáže denně vyrobit okolo 2 000 automobilů. Rychlá výroba, expedice a předání koncovému zákazníkovi, to vše snižuje náklady, protože se k výrobcům dostávají platby co nejdříve. Klíčový význam má i obrovský dodavatelský řetězec komponentů v Číně, který je již velkým vývozcem automobilových součástek do jiných zemí. To vše představuje obrovské úspory z rozsahu, které neexistují nikde jinde a je obtížné je replikovat.

Je pravda, že některé čínské vozidla za poslední desetiletí neměli požadující design nebo výkon, jaký očekávali spotřebitelé na Západě. V Evropě se jejich prodeje nepřibližovaly k číslům, které by vyvolávalo znepokojení ohledně rostoucí konkurence. Přesto se situace rychle mění. Start-upy jako Polestar (společnost Volvo) přicházejí s vozidly, které kombinují vynikající kvalitu konstrukce, bezpečnostní prvky, design a výkon. Vše jak to západní kupující požadují.

Další články autora

Komentář

Reklama

PR článek