Pátek, 10 května, 2024
123jobs

Bioetanol může snížit škodlivé emise dieselových motorů

Bioetanol může být ekologičtější alternativou k motorové naftě v oblastech, kde se elektrická mobilita nemůže rychle rozvíjet. Vyplývá to ze studie Technické univerzity Vídeň, ve které vědci zkoumali emise motorů poháněných kombinací ethanol-diesel označovanou jako ED95. Ze studie vyplynula nejen lepší bilance oxidu uhličitého (CO2), ale i nižší emise pevných částic a sazí.

Vědci z Institutu pro automobilové pohony a techniku, zastřešeného univerzitou, pro své pokusy použili ED95 ze Švédska. Toto palivo sestává z etanolu z rostlinných surovin, ke kterému jsou přimíchány dodatečné látky na zlepšení zapalování a mazání. Použití ED95 zkoumali na testovacích linkách pro motory osobních vozidel.

„Naše výsledky jasně ukázaly, že etanol-diesel lze úspěšně použít jako náhradní palivo pro upravený dieselový motor a tento koncept přinese životnímu prostředí podstatné výhody,“ cituje agentura APA ředitele institutu Bernharda Geringer. Jelikož při spalování vzniká jen tolik CO2, kolik předtím přijali rostliny, podle vědců se emise CO2 snížily zhruba o 90% ve srovnání s běžným fosilním dieselem.

Kromě toho se projevily i velké výhody v souvislosti s emisemi pevných částic. Při použití E95 byly emise prakticky nulové. Jelikož v běžném dieselovém motoru existuje souvislost mezi emisemi pevných částic a oxidů dusíku, při důkladném nastavení motoru tak vzniká šance i ke snížení emisí oxidů dusíku.

Vědci však upozorňují na to, že pro použití ED95 jsou nezbytné rozsáhlé změny v nastavení motorů, proto není možné používat ED95 a běžný diesel najednou. V oblastech týkajících se například stavebních strojů nebo traktorů, jakož i v silniční dopravě, kde elektrická mobilita naráží na své hranice, může být ethanol-diesel dobrou alternativou pro zlepšení emisí. Vědci však zdůrazňují, že úplný přechod všech dieselových vozidel na nový typ paliva není možný, protože plochy pro pěstování potřebných rostlin, nejsou ani zdaleka dostatečné.

Další články autora

Komentář

Reklama

PR článek